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Le Monde du Sud// Elsie news

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Haïti, les Caraïbes, l'Amérique Latine et le reste du monde. Histoire, politique, agriculture, arts et lettres.


The Reactionary Nature of Black Politics. Par Pascal Robert

Publié par siel sur 15 Mai 2013, 09:46am

Catégories : #CULTURE

 

Pascal Robert est, il me semble, d'origine haïtienne. Il publie link dans le Huffington Post des réflexions et analyses sur les réalités  politiques et socio économiques des Africains-Americains. Ces textes sont parfaitement documentés et sa ligne de pensée cohérente.

Il existe un grand nombre de jeunes intellectuels haïtiens qui font véritablement honneur à Haïti.  Je les découvre au fil de mes recherches sur le net et suis troublée par  la force  et la qualité de leur discours si l'on compare avec la production haïtienne qui a pignon sur rue.  Ces  intellectuels écrivent en anglais. C'est malheureux, et même si l'anglais est leur langue maternelle, il faudrait qu'ils fassent un petit effort pour  traduire en français ou en créole leurs textes, de manière à les rendre accessibles aux étudiants haïtiens.

Par exemple, dans ce texte,  la manière dont l'auteur montre, d'une part que la traite des Noirs est  avant tout une affaire économique  et non une question de racisme, peut être un sujet d'études comparatives avec  l'utilisation du jeu des couleurs de peau en Haïti et dans l'ensemble des sociétés post -esclavagistes.

 De même, les étudiants haïtiens pourraient avoir matière à réflexion sur les enjeux dans leur propre société à  partir de   la  démonstration de l'auteur sur   l'utilisation du racisme  comme  un des moyens    pour préserver   les intérêts  économiques de ce trafic et  pour empêcher  les éléments d'origine européenne, africaine, asiatique, tous  victimes d'une exploitation similaire de se rassembler  pour mener un combat contre l'exploiteur commun.

Enfin, les patrons de l'université d'Etat, les professeurs pourraient  se tourner vers ces jeunes intellectuels  haïtiens de la diaspora et les inviter à venir participer ,par des conférences et des cours, à la formation des étudiants. Ils pourraient, en cherchant bien, trouver l'argent  nécessaire pour établir ce réseau d'échanges - moins facilement évidemment que de faire venir Canadiens et Français qui sont inscrits  sur les listes des Tour operators de la coopération culturelle de leurs pays respectifs qui financent leurs voyages - mais tellement plus productif.


2013-05-11-BlackPolitics.JPG

The image above is the cover jacket from Professor Frederick C. Harris' excellent book, "The Price of the Ticket: Barack Obama and the Rise and Decline of Black Politics"

 

In 1619, the first 19 Africans brought to the shores of the United States landed in Jamestown, Virginia starting the tortured history of what would be the centuries long relationship between Black people and the United States. The nature of the relationship was innately economic and political from the start. Sadly, the organizing mechanisms of the Black American social enterprise since that time have been poorly grounded in sound application of either economics or politics, barring rare exceptions.


What has caused Black people, after almost 400 years in North America, and after 150 years of emancipation from slavery, to be mired in a social condition that is becoming more debilitating by the day? One need not sound off the various statistics available illustrating the evisceration of whatever illusory semblance of progress Blacks have made, particularly since the post movement era after the 1960s.


Contrary to the inclinations of racists and many self-hating Blacks to deem this failure as some innate shortcoming in the Black American psyche, the social and political condition of Black America is a direct consequence of the level of political sophistication and sheer brutality of the tactics that have been used to deny them clarity of vision and planning as a means of rectifying this pervasive cavern they have found themselves in for generations.


The main vehicle allowing this constant social and political demobilization of the Black community stems from the problematic reality that Black politics has traditionally been grounded in a purely reactionary response to the phenomenon of racism -- particularly without a clear understanding of the purpose of racism in its application to Blacks.


This stems from a failure to understand basic key aspects of the relationship of Blacks to America and racism, mostly because the sheer terror used under the guise of racism to maintain the prevailing order has been so atrocious that the political focus by Blacks has been to concentrate on that terror and attempts to neutralize it without truly addressing its root cause.


From the beginning, Europeans did not bring Africans to the Americas because they were racist. They brought Africans to the Americas to expropriate labor from them as workers in an economic system that denied compensation for that labor to maximize return on investment for the presence of those Africans. The function of Black people in America was an innately economic one from the start rooted in a politics that was based on protecting the sanctity of that economic relationship. All the terror and brutality used to maintain that system was purely ancillary to the goal of protecting that economic system of exploiting free Black labor. Yet many Blacks, even educated ones, will say that Europeans brought Africans to the Americas because of racism and White Supremacy. Racism is merely the rationale and tactic used to justify that exploitative economic relationship, and White Supremacy is the subsequent accrued benefit of the successful maintenance of that relationship -- in varying degrees -- over time.

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